Temauke: skolefysioterapeuten
Fysioterapeut på ungdomsskole og videregående i Færder Kommune
Fysioterapeutene har tidligere jobbet på skolene på henvisning, men har nå prøvd ut fast tilstedeværelse på kommunens tre ungdomsskoler, en videregående og Steinerskolen.
Skoleåret 2021/22 fikk vi prosjektmidler der noe av målet var at fysioterapeut var mer tilgjengelig i skolehelsetjenesten. Vi ønsket å være mer synlige og tilgjengelig for både elever og lærere. En halv dag i uken har vi fast tid på de ulike skolene, og stort sett benytter vi helsesykepleier sitt kontor. Vi ser det kunne være en fordel å være på skolen samtidig med helsesykepleier.
Synliggjøring
For å reklamere for tilbudet var fysioterapeut med på et personalmøte på skolen, vi har sendt mail til skolens administrasjon, hatt et tett samarbeid med helsesykepleier, informert på skolens hjemmesider og vært innom i klasser. Vi har fått tilbakemelding fra elever at det er viktig å stikke innom klasser for å synliggjøre tilbudet, samt å henge opp plakater på ulike steder på skolen. Vi har nylig også fått oss «visningsskilt» der det står «fysioterapeut er her i dag», som vi setter synlig når vi er på skolen.
Tilgjengelighet kan bidra til økt involvering
Målet med å være fast tilstede på skolene er, som sagt, å være tilgjengelig for elever og lærere. Fysioterapeuter har mye å bidra med inn i skolehelsetjenesten i dets forebyggende og helsefremmende arbeid. Vi ønsker at elever skal benytte vår fagkunnskap dersom de har spørsmål om kropp, smerter, aktivitet, søvn eller annet, og at vi er tilgjengelige på skolen. Vi ønsker også å være samarbeidspartnere for lærere, for eksempel om inkludering i kroppsøvingsfaget eller helseinformasjon i klasser. Vi opplever å bli mer involvert i undervisning, hvor økt tilstedeværelse kan være en årsak.
Tverrfaglighet
Vi samarbeider med helsesykepleier om ulike undervisningopplegg, som stjerneorientering på 9. trinn; «Hvordan ta gode valg for meg selv». Elevene har stjerneorientering med temaene søvn, fysisk aktivitet, kosthold og kropp/smerter, etterfulgt av undervisning i klasserommet der elevene påvirker hvilket teama som utdypes. Andre undervisningsopplegg vi har samarbeid med helsesykepleier om det siste året er undervisning i psykiske helse og seksualundervisning. På videregående har lærerne ønsket at vi snakket om temaene fysisk aktivitet, treningsprinsipper og kosthold/bruk av kosttilskudd. Lærerne har ønsket temaene ergonomi og pasientkommunikasjon i helse- og oppvekstklassen.
Vi tenker det er viktig at vi er synlige på skolene for å bli kjent med skolehverdagen, elevene og samarbeidspartnere. Vi har mye å bidra med i skolehelsetjenesten!