Illustrasjonsbilde

Ræser skal få Trondheimsbarn i form til VM

Ræser er navnet på et knippe aktivitetstilbud utviklet i et samarbeid mellom Trondheim kommune og Trøndelag idrettskrets. Målet er å øke fysisk aktivitet for barn på 2. til 4. trinn.

Publisert

Tilbudet er finansiert av samfunnsutbyttefondet til Sparebank 1 SMN, og utviklet i et samarbeid mellom en rekke fagfolk: Lærere, fysioterapeuter og ergoterapeuter i Trondheim kommune, fagfolk fra Trøndelag idrettskrets, forskere og pedagoger ved Lærerutdanningen på NTNU, ablemagic AS (utvikling og prosjektledelse) og Mia AS (utvikling av programvare for registrering). Tilbudet er gratis for skoler og familier, og har fokus på lek, samhold og økt hverdagsaktivitet.

I perioden 27. januar til 27. februar (frem til VM på Ski!) pågår det en egen ræserturnering for skoler i Trondheim kommune. Turneringen går ut på at skoleklasser sammen samler aktivitetspoeng ved å gjennomføre ulike former for aktiviteter, og de får mulighet til å vinne diplomer og aktivitetspremier. Aktivitetene gjennomføres både på skolen og hjemme. Elevene kan i tillegg bruke sine individuelle poeng til å hente ut små personlige premier på byens biblioteker.

Ræser kort

Skoler som deltar i ræserprosjektet får tilgang til undervisningsopplegg og fysiske ræserressurser i form av en aktivitetsbank med ræserkort, stafettkort og plakat. Disse kan brukes for å bryte opp undervisningen og legge til rette for mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Ræseropplegget for skolene er nylig omtalt i Utdanningsnytt: "Nytt tilbud skal få Trondheim-elevene opp av stolene" og på nettsidene til Trondheim kommune "Ræser: Læring med liv og røre - Trondheim kommune".

Det er imidlertid også lagt opp til at elevene skal være mer aktive på fritiden. Stimulering til mer aktivitet skjer blant annet gjennom etableringen av såkalte ræserplasser. Dette kan være aktivitetsparker, kommunale lekeplasser og bibliotek der det er hengt opp skilt med ræserkoder og forslag til aktiviteter for barn og familier. På ræserplassene kan barna oppnå spesielle ræsermerker. På denne måten vil barna kunne få motivasjon til å oppsøke nye aktivitetsområder og utforske ulike former for aktiviteter på fritiden.

En annen aktivitet som inngår i opplegget, er undervisning om kroppen og hva som skjer i og med kroppen når vi er i aktivitet. Et tema som har vært spesielt vektlagt er hjertet som banker «hardere» under aktivitet. Dette er ikke farlig – som noen barn tror – men derimot BRA! Ræser har utviklet et undervisningsopplegg for lærere med tilhørende skriveramme for tekstoppgaver om hjertet som banker. I uke 7 ble det gjennomført en konkurranse om nettopp dette: Konkurranse uke 7 - hjertet banker! 

Høres noen av dette opplegget spennende ut? Nysgjerrig på aktivitetene? I så fall anbefales det at du går inn på nettsiden til Ræser for videre lesing: Hjem | Ræser

Powered by Labrador CMS