Illustrasjonsbilde

Svar på "Kor godt rustar vi fysioterapistudentar til å jobbe med barn?"

Faggruppen og representanter fra grunnutdanningene hadde nylig et samarbeidsmøte hvor et av tema var hvor godt utdanningene ruster fysioterapistudenter til å møte barn og unge. Dennis Børsheim er student ved fysioterapiutdanningen på Høgskulen på Vestlandet, og var nylig i praksis på Barne og ungdomsklinikken på Haukeland Universitetssjukehus. Her gir Dennis oss et innblikk i hvordan han som student opplever forberedelsen til å jobbe med barn og unge. 

Publisert

Som fysioterapistudent opplever jeg at utdanningen vår i for liten grad gir oss nødvendig praktisk erfaring med barn og unge. Selv om vi lærer teori om barn innenfor emner som bevegelseslære, kommunikasjon og kliniske vurderinger, savner jeg mer konkret undervisning og praktisk trening rettet mot denne aldersgruppen. 

Jeg skulle ønske vi fikk flere muligheter til observasjonspraksis på helsestasjoner, skoler og barnehager. Å observere barn i naturlige omgivelser ville gitt oss en bredere forståelse av hvordan fysioterapi fungerer for barn og unge i ulike miljøer, samt hvordan vi best kan tilrettelegge behandling og veiledning. Det ville også vært verdifullt å følge barn med ulike utfordringer for å se hvordan deres hverdag struktureres og tilrettelegges. 

Videre savner jeg mer praktisk trening i å håndtere kliniske situasjoner med barn. For eksempel, mer undervisning i undersøkelsesmetoder og vurderinger spesielt tilpasset barn ville gjort oss tryggere i møte med denne pasientgruppen. Det kunne også være nyttig å observere flere barn med ulike diagnoser eller tilstander for å opparbeide praktisk erfaring. Dette kan gjennomføres gjennom flere pasientdager eller korte praksisperioder. Dette ville gitt oss en mer helhetlig forståelse av hva fysioterapi for denne aldersgruppen innebærer, og gjort oss tryggere i yrkesrollen når vi møter dem i praksisfeltet.

Vil du bidra med innspill? Send en epost til  redaksjonBUF@fysio.no

Powered by Labrador CMS