Temuke: skolefysioterapi
Skolefysioterapi på tilrettelagt opplæring
Brita er ansatt på avdeling for tilrettelagt opplæring. Der er forutsigbarhet viktig for elevene -og en egen fysioterapeut som følger opp regelmessig er en nøkkel til å få til god oppfølging. En litt annen måte å være skolefysioterapeut på og et interessant perspektiv.
Jeg er ansatt av Jåttå videregående skole på avdeling for tilrettelagt opplæring som har mellom 50 og 70 elever, og det er der jeg hovedsakelig jobber. Stillingen ble i sin tid opprettet av skolen da de gjorde om en miljøterapeutstilling til fysioterapistilling. De opplevde det vanskelig at eleven gikk bort fra skolen for å delta i fysioterapi eller at det kom mange ulike terapeuter innom skolen.
Fordelen ved å ha egen fysioterapeut på skolen er mange. Personalet på skolen blir godt kjent med meg og jeg blir godt kjent med dem. Det blir enklere å spørre begge veier på ting man lurer på og trenger å forstå. Jeg har en betydelig større forståelse for problemstillinger og organiseringen av hverdagen i skolen, og de får bedre forståelse for hvordan de kan integrere trening i hverdagen. Det er rett og slett enklere å spørre de dumme spørsmålene. Behandlingen integreres i skoledagens og skolens målsetninger og blir tverrfaglig. Et eksempel på fordeler med å bo på huset er at jeg er synlig tilstede og vanskeligere å glemme. Det blir dermed lettere en rutine for elevene.
Da jeg observerte en av ungdommene før han begynte hos oss, viste fysioterapeuten meg hva hun gjorde. Hun gikk to turer i trapper med han, det var det hun fikk til og variasjon i treningen var vanskelig. Da han begynte, valgte jeg enkle øvelser inne i en treningssal. Dette fungerte greit, og etter hvert har vi kunnet utvide øvelser og treningssted. Nå gleder han seg til nye oppgaver og ser fram til variasjon. Det var faktorer rundt treningen som gjorde det vanskelig for han. Den dagen jeg skulle være med og observere, banket vi på døra og miljøterapeutens respons var «åja, du kommer i dag! Det hadde vi glemt». Eleven var ikke forberedt og da er det ikke kjekt og motiverende å trene. Nå vet han at første time onsdag skal jeg til fysioterapeut, er innstilt på dette, kommer til timen selv og trener bra.
Jeg følger opp hjelpemidler knyttet til skolen og drar fram skrukassa jevnlig. Vår avdeling fikk nytt bygg for noen år siden og jeg disponerer en liten treningssal og et eget kontor/behandlingsrom. Dette gir meg tilgang på utstyr jeg trenger for å trene og god mulighet for variasjon. Jeg veileder ellers personalet i trening og behandling, og deltar og hjelper i kroppsøvingstimer ved behov. Jobben innebærer også at jeg har fokus på ergonomi for ansatte og sørger for at de har gode forflytningshjelpemidler tilgjengelige på skolen. Jeg har også ergonomiundervisning både for ansatte og av og til for andre elever på skolen som for eksempel går på restaurant og matfag, hudpleie, helse og oppvekst. Dette er kjekke variasjoner i hverdagen. Ellers har jeg ingen oppfølging av de andre elevene på skolen.
Ulempen med denne type jobb er at jeg er mye alene, samtidig er ledelsen klar over dette og gir ofte tillatelse til kurs og oppdateringer, noe jeg setter stor pris på. En annen ulempe er at jeg bare behandler på skole. Ved behov for veiledning i hjem/avlastning/SFA er det de ulike kommunene som skal følge opp. Jeg samarbeider derfor med kommunale fysioterapeuter ved behov, også ergoterapeuter i kommunen er en viktig samarbeidspartner.